Kupując produkty za pośrednictwem naszej strony wspierasz Krynickie Studio Baletowe

Nowy rok szkolny w cieniu neuroróżnorodności Jak wspierać dzieci w spektrum autyzmu?

Początek roku szkolnego to dla wielu rodzin czas ekscytacji, ale też niepokoju. Szczególnie silnie odczuwają to rodzice i dzieci neuroróżnorodne – w tym uczniowie w spektrum autyzmu. Nowe otoczenie, nauczyciele, obowiązki i relacje rówieśnicze bywają źródłem dodatkowych trudności. Jak przygotować dziecko do tego okresu i jak sprawić, by szkoła stała się miejscem wsparcia, a nie wykluczenia?

– Neuroróżnorodność oznacza, że nasz mózg może działać inaczej, ale nie gorzej. To naturalny wariant ludzkiej neurologii. Trzeba przestać patrzeć na te różnice w kategoriach deficytu czy choroby – podkreśla Sylwia Włodarczyk z Fundacji Szkolnej, specjalistka z zakresu edukacji i rehabilitacji osób z autyzmem oraz zespołem Aspergera.

Dzieci w spektrum w szkole i w przestrzeni społecznej

Dzieci neuroróżnorodne od najmłodszych lat napotykają trudności komunikacyjne i społeczne. W przedszkolu może to oznaczać problemy z wyrażaniem emocji czy rozumieniem reguł zabawy, a w szkole – niezrozumienie ironii czy sarkazmu, co często prowadzi do odrzucenia przez rówieśników. Dorastające dzieci w spektrum mocniej przeżywają też wyzwania związane z procesem dojrzewania. – W ostatnich latach widzimy lawinowy wzrost liczby diagnoz, jest też coraz więcej dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. To sprawia, że inni uczniowie w pewnym stopniu oswajają się z ichneuroróżnorodnością – np. widok ucznia w słuchawkach wygłuszających w klasie nie dziwi już tak jak kiedyś – tłumaczy Sylwia Włodarczyk. Niestety, jak dodaje ekspertka, społeczna akceptacja wciąż jest powierzchowna. – Grupy rówieśnicze czasem reagują odrzuceniem dziecka w spektrum, a nauczyciele nie zawsze wiedzą jak sobie radzić z problemami, jak na co dzień wspierać uczniów o specjalnych potrzebach. I choć pojawia się coraz więcej informacji oraz akcji społecznych, jak np. „godzina ciszy” w sklepie raz w tygodniu, to raczej nie jest to otwartość, tylko medialne mydlenie oczu. To po prostu za mało, żeby mówić o prawdziwym dostosowaniu przestrzeni publicznej do potrzeb osób w spektrum.

Trudności w rodzinie i relacjach

Diagnoza neuroróżnorodności wpływa nie tylko na dziecko, ale na całą rodzinę. Uwaga rodziców często skupia się na dziecku w spektrum, co bywa trudne dla rodzeństwa, którego potrzeby są w cieniu, czasem niedostrzegane. – Rodzice jeżdżą od specjalisty do specjalisty, spędzając godziny na terapiach i konsultacjach. W domu pojawia się napięcie, stres, strach o przyszłość dziecka w spektrum. Codziennie wszyscy członkowie rodziny muszą też mierzyć się z trudnymi reakcjami bliskiej osoby w spektrum, muszą dzień po dniu oswajać się z wyzwaniami oraz starać się oswoić z diagnozą. To ogromne obciążeniedla całego systemu rodzinnego.

Nie bez znaczenia są również oczekiwania otoczenia – dziadków, cioć czy znajomych. – Rodzice mają prawo czuć się zmęczeni tłumaczeniem każdej reakcji dziecka. W pędzie życia codzienniego nie ma przestrzeni na edukowanie innych, że zachowania dziecka w spektrum to nie złośliwość, tylko mechanizm obronny – podkreśla ekspertka. Rodzice słyszą uwagi, że ich dziecko jest źle wychowane, nieposłuszne, niegrzeczne – i chociaż to zupełnie nie o to chodzi, często sami nie wiedzą, jak reagować – szczególnie, gdy brakuje im wiedzy i wsparcia otoczenia.

Jednym z najbardziej niezrozumianych aspektów funkcjonowania dzieci neuroróżnorodnych są zachowania trudne, w tym agresja. – Agresja w autyzmie rzadko kiedy wynika ze złośliwości. To raczej sygnał: „nie radzę sobie” – wyjaśnia Sylwia Włodarczyk. Dziecko może być przebodźcowane, zirytowane dźwiękiem, światłem czy brakiem zrozumienia. Agresja to wołanie o pomoc i to trzeba sobie uświadomoć, by właściwie reagować. Najważniejsze to być z dzieckiem, a nie przeciwko niemu. Podczas niekontrolowanego wybuchu agresji u dziecka, trzeba spróbować zachować spokój, nazwać emocje i pomóc znaleźć alternatywne strategie radzenia sobie. Nie ma jednej recepty – spektrum oznacza ogromną różnorodność zachowań i przyczyn.

Systemowe bariery i potrzeba realnego wsparcia

Choć w teorii w Polsce istnieje model edukacji włączającej, w praktyce – jak wskazuje ekspertka – brakuje narzędzi i kadry. – Mamy świetne standardy zapisane na papierze, ale w szkołach dramatycznie brakuje psychologów, pedagogów specjalnych czy osób przeszkolonych w komunikacji alternatywnej. Dziecko może czekać nawet pół roku na wizytę w poradni, to zmarnowany czas.

Problemy nie znikają, gdy dziecko dorasta – wręczprzeciwnie, wielu rodziców jeszcze bardziej niepokoi się o to, co wydarzy się po ukończeniu przez ich dziecko 18. roku życia – Po uzyskaniu pełnoletności system praktycznie przestajewspierać. Nie ma wystarczającej liczby mieszkań treningowych, szkół przysposabiających do pracy czy miejsc pracy chronionej. Dzieci i ich rodzice zostają sami – mówi ekspertka.

Nadzieja i działania oddolne

Fundacja Szkolna, którą współtworzy ekspertka, realizuje projekty wspierające zarówno dzieci, jak i dorosłych w spektrum. – W ramach projektu Sidra Fundacja Rozwoju tworzymy na Podlasiu centrum terapeutyczne z możliwością skorzystania z turnusów wytchnieniowych. Chcemy, by rodzice mogli choć na chwilę odetchnąć, wiedząc, że ich dorosłe dziecko jest w bezpiecznym miejscu pod opieką specjalistów – wyjaśnia Sylwia Włodarczyk.  Centrum Integracji i Wspólnoty Mieszkaniowej Osób ze Spektrum Autyzmu połączy przestrzeń mieszkalną dla dorosłych osób w spektrum z nowoczesnym zapleczem szkoleniowo-edukacyjnym, tworząc miejsce codziennego życia, integracji i rozwoju. Centrum to ważny krok w kierunku wypełnienia luki systemowej.

Można pomóc w budowie Centrum, wpłacając darowiznę lub dołączając jako wolontariusz i współtworząc miejsce, które zmieni życie osób neuroróżnorodnych i ich rodzin. W tej chwili bardzo liczymy na wsparcie finansowe firm i przedsiębiorców, tym bardziej, że od darowizny można odliczyć do 6% od podstawy opodatkowania – apeluje przedstawicielka Fundacji Szkolnej. Taka pomoc to nie typowa akcja CSR, ale realna pomoc dla osób w spektrum i ich rodzin, poprzez którą mamy wpływ na uszczęśliwienie wielu osób. Musimy odczarować autyzm i inne formy neuroróżnorodności. Zrozumieć, że to nie jest problem, który trzeba „naprawić”, ale rzeczywistość, w której możemy wzajemnie się wspierać, uczyć i budować akceptację.

Jak wesprzeć dziecko w spektrum autyzmu na początku roku szkolnego?

Dla rodziców:

  • Przygotuj dziecko na zmiany – pokaż szkołę, , drogę do szkoły jeszcze przed rozpoczęciem roku.
  • Stwórz przewidywalną rutynę – ustal harmonogram dnia (pobudka, śniadanie, wyjście), używaj wizualnych planów.
  • Komunikuj się z nauczycielami – opowiedz o mocnych stronach i trudnościach dziecka, przekaż strategie, które się sprawdzają.
  • Wyposaż dziecko w „narzędzia wsparcia” – słuchawki wygłuszające, zabawkę sensoryczną, notes do zapisywania emocji.
  • Wspieraj regulację emocji – ucz prostych technik (oddychanie, liczenie do 10, sygnały STOP).

Dla nauczycieli i szkoły:

  • Zapoznaj się z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego i zawartymi tam zaleceniami
    dla szkoły, przygotowanymi przez specjalistów z poradni psychologiczno – pedagogicznej.
  • Zadbaj o jasną komunikację – mów wprost, unikaj ironii i niedopowiedzeń.
  • Dostosuj przestrzeń – miejsce w pierwszej ławce, mniej bodźców, możliwość przerwy w cichym kąciku.
  • Rozpoznawaj sygnały przebodźcowania – zasłanianie uszu, wycofanie, nadmierna reakcja ruchowa to nie złośliwość, lecz obrona.
  • Ustal wspólne strategie z rodzicami – spójność między domem a szkołą zwiększa poczucie bezpieczeństwa dziecka.
  • Wspieraj relacje rówieśnicze – włączaj dzieci w zabawy i projekty grupowe, tłumacz różnice
    w prosty i akceptujący sposób.

Centrum Integracji i Wspólnoty Mieszkaniowej Osób ze Spektrum Autyzmu to o unikalny projekt Sidra Fundacja Rozwoju
– organizacji powołanej w 2020 roku przez Fundację Szkolną, która od 35 lat prowadzi szkoły, wspiera edukację domową
i oferuje kompleksową pomoc psychologiczno-pedagogiczną rodzinom dzieci w spektrum autyzmu. Centrum połączy przestrzeń mieszkalną dla osób w spektrum z nowoczesnym zapleczem szkoleniowo-edukacyjnym, tworząc miejsce codziennego życia, integracji i rozwoju. Pomóż nam zbudować Centrum, wpłacając darowiznę – firmy i przedsiębiorcy mogą odliczyć do 6% od dochodu. Dołącz także jako wolontariusz i twórz z nami miejsce, które zmieni życie osób neuroróżnorodnych i ich rodzin. Więcej informacji https://sidra.org.pl

Powiązane informacje

Nowość: Michałki z Wawelu Protein kultowe cukierki z dodatkiem białkaNowość: Michałki z Wawelu Protein kultowe cukierki z dodatkiem białka
Nowość: Michałki z Wawelu Protein kultowe cukierki...
Wawel od lat z powodzeniem łączy tradycję z innowacyjnością –...
Owoce i warzywaOwoce i warzywa
Zdrowy wybór – pomóż dziecku jeść bez...
Zamiast kontroli zbuduj relację, zadbaj o autonomię i stwórz pole...
Dziecko przed ekranem elektronicznymDziecko przed ekranem elektronicznym
Nadmiar elektroniki szkodzi rozwojowi dziecka. Jak mądrze...
Współczesny świat obfituje w ekrany. Telewizory, komputery, smartfony i tablety...
Wzrastająca liczba kontuzji u dzieci i młodzieży – jak zapobiegać urazom?Wzrastająca liczba kontuzji u dzieci i młodzieży – jak zapobiegać urazom?
Wzrastająca liczba kontuzji u dzieci i młodzieży...
Na przestrzeni lat zauważalny jest wzrost liczby kontuzji wśród dzieci...
15-lecie Fundacji Wawel z Rodziną15-lecie Fundacji Wawel z Rodziną
Fundacja „Wawel z Rodziną” podsumowuje 15 lat...
Fundacja „Wawel z Rodziną” podsumowuje 15 lat działalnościRok 2024 to...
Tygryski i Halloween mTygryski i Halloween m
Straaasznie fajna impreza halloweenowa z Tygryskiem!
Straaasznie fajna impreza halloweenowa z Tygryskiem!Halloween zbliża się wielkimi krokami....
Lilie – boginie lipca
„Lilie – boginie lipca” to poetyckie ujęcie niezwykłej obecności lilii...
Herbapol napary owocoweHerbapol napary owocowe
Nowe napary owocowe. Mały rytuał to wielka...
Nowe napary owocowe Herbapolu Przygotowanie owocowych naparów z suszu to nie...
Karkonosze. Fot. Marek PiwnickiKarkonosze. Fot. Marek Piwnicki
Dlaczego warto odwiedzić Dolny Śląsk?
Dolny Śląsk to region pełen różnorodnych atrakcji i możliwości aktywnego...
Dlaczego schody granitowe strzegom są lepsze niż marmurowe?Dlaczego schody granitowe strzegom są lepsze niż marmurowe?
Dlaczego schody granitowe strzegom są lepsze niż...
Wybór materiału na schody zewnętrzne czy wewnętrzne to jedna z...
Jak dbać o wzrok w starszym wieku? Porady optometrystkiJak dbać o wzrok w starszym wieku? Porady optometrystki
Jak dbać o wzrok w starszym wieku?...
Wraz z wiekiem nasze oczy wymagają szczególnej uwagi i troski....
Od Barcelony po Tokio - zagraniczne kursy językowe dostępne dla każdego. EF Education FirstOd Barcelony po Tokio - zagraniczne kursy językowe dostępne dla każdego. EF Education First
Od Barcelony po Tokio - zagraniczne kursy...
Coraz więcej młodych Polaków wybiera edukacyjne wyjazdy językowe jako sposób...
Udostępnij znajomym

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

cztery × jeden =

Mogą ci się również spodobać