Kupując produkty za pośrednictwem naszej strony wspierasz Krynickie Studio Baletowe

Nowy rok szkolny w cieniu neuroróżnorodności Jak wspierać dzieci w spektrum autyzmu?

Początek roku szkolnego to dla wielu rodzin czas ekscytacji, ale też niepokoju. Szczególnie silnie odczuwają to rodzice i dzieci neuroróżnorodne – w tym uczniowie w spektrum autyzmu. Nowe otoczenie, nauczyciele, obowiązki i relacje rówieśnicze bywają źródłem dodatkowych trudności. Jak przygotować dziecko do tego okresu i jak sprawić, by szkoła stała się miejscem wsparcia, a nie wykluczenia?

– Neuroróżnorodność oznacza, że nasz mózg może działać inaczej, ale nie gorzej. To naturalny wariant ludzkiej neurologii. Trzeba przestać patrzeć na te różnice w kategoriach deficytu czy choroby – podkreśla Sylwia Włodarczyk z Fundacji Szkolnej, specjalistka z zakresu edukacji i rehabilitacji osób z autyzmem oraz zespołem Aspergera.

Dzieci w spektrum w szkole i w przestrzeni społecznej

Dzieci neuroróżnorodne od najmłodszych lat napotykają trudności komunikacyjne i społeczne. W przedszkolu może to oznaczać problemy z wyrażaniem emocji czy rozumieniem reguł zabawy, a w szkole – niezrozumienie ironii czy sarkazmu, co często prowadzi do odrzucenia przez rówieśników. Dorastające dzieci w spektrum mocniej przeżywają też wyzwania związane z procesem dojrzewania. – W ostatnich latach widzimy lawinowy wzrost liczby diagnoz, jest też coraz więcej dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. To sprawia, że inni uczniowie w pewnym stopniu oswajają się z ichneuroróżnorodnością – np. widok ucznia w słuchawkach wygłuszających w klasie nie dziwi już tak jak kiedyś – tłumaczy Sylwia Włodarczyk. Niestety, jak dodaje ekspertka, społeczna akceptacja wciąż jest powierzchowna. – Grupy rówieśnicze czasem reagują odrzuceniem dziecka w spektrum, a nauczyciele nie zawsze wiedzą jak sobie radzić z problemami, jak na co dzień wspierać uczniów o specjalnych potrzebach. I choć pojawia się coraz więcej informacji oraz akcji społecznych, jak np. „godzina ciszy” w sklepie raz w tygodniu, to raczej nie jest to otwartość, tylko medialne mydlenie oczu. To po prostu za mało, żeby mówić o prawdziwym dostosowaniu przestrzeni publicznej do potrzeb osób w spektrum.

Trudności w rodzinie i relacjach

Diagnoza neuroróżnorodności wpływa nie tylko na dziecko, ale na całą rodzinę. Uwaga rodziców często skupia się na dziecku w spektrum, co bywa trudne dla rodzeństwa, którego potrzeby są w cieniu, czasem niedostrzegane. – Rodzice jeżdżą od specjalisty do specjalisty, spędzając godziny na terapiach i konsultacjach. W domu pojawia się napięcie, stres, strach o przyszłość dziecka w spektrum. Codziennie wszyscy członkowie rodziny muszą też mierzyć się z trudnymi reakcjami bliskiej osoby w spektrum, muszą dzień po dniu oswajać się z wyzwaniami oraz starać się oswoić z diagnozą. To ogromne obciążeniedla całego systemu rodzinnego.

Nie bez znaczenia są również oczekiwania otoczenia – dziadków, cioć czy znajomych. – Rodzice mają prawo czuć się zmęczeni tłumaczeniem każdej reakcji dziecka. W pędzie życia codzienniego nie ma przestrzeni na edukowanie innych, że zachowania dziecka w spektrum to nie złośliwość, tylko mechanizm obronny – podkreśla ekspertka. Rodzice słyszą uwagi, że ich dziecko jest źle wychowane, nieposłuszne, niegrzeczne – i chociaż to zupełnie nie o to chodzi, często sami nie wiedzą, jak reagować – szczególnie, gdy brakuje im wiedzy i wsparcia otoczenia.

Jednym z najbardziej niezrozumianych aspektów funkcjonowania dzieci neuroróżnorodnych są zachowania trudne, w tym agresja. – Agresja w autyzmie rzadko kiedy wynika ze złośliwości. To raczej sygnał: „nie radzę sobie” – wyjaśnia Sylwia Włodarczyk. Dziecko może być przebodźcowane, zirytowane dźwiękiem, światłem czy brakiem zrozumienia. Agresja to wołanie o pomoc i to trzeba sobie uświadomoć, by właściwie reagować. Najważniejsze to być z dzieckiem, a nie przeciwko niemu. Podczas niekontrolowanego wybuchu agresji u dziecka, trzeba spróbować zachować spokój, nazwać emocje i pomóc znaleźć alternatywne strategie radzenia sobie. Nie ma jednej recepty – spektrum oznacza ogromną różnorodność zachowań i przyczyn.

Systemowe bariery i potrzeba realnego wsparcia

Choć w teorii w Polsce istnieje model edukacji włączającej, w praktyce – jak wskazuje ekspertka – brakuje narzędzi i kadry. – Mamy świetne standardy zapisane na papierze, ale w szkołach dramatycznie brakuje psychologów, pedagogów specjalnych czy osób przeszkolonych w komunikacji alternatywnej. Dziecko może czekać nawet pół roku na wizytę w poradni, to zmarnowany czas.

Problemy nie znikają, gdy dziecko dorasta – wręczprzeciwnie, wielu rodziców jeszcze bardziej niepokoi się o to, co wydarzy się po ukończeniu przez ich dziecko 18. roku życia – Po uzyskaniu pełnoletności system praktycznie przestajewspierać. Nie ma wystarczającej liczby mieszkań treningowych, szkół przysposabiających do pracy czy miejsc pracy chronionej. Dzieci i ich rodzice zostają sami – mówi ekspertka.

Nadzieja i działania oddolne

Fundacja Szkolna, którą współtworzy ekspertka, realizuje projekty wspierające zarówno dzieci, jak i dorosłych w spektrum. – W ramach projektu Sidra Fundacja Rozwoju tworzymy na Podlasiu centrum terapeutyczne z możliwością skorzystania z turnusów wytchnieniowych. Chcemy, by rodzice mogli choć na chwilę odetchnąć, wiedząc, że ich dorosłe dziecko jest w bezpiecznym miejscu pod opieką specjalistów – wyjaśnia Sylwia Włodarczyk.  Centrum Integracji i Wspólnoty Mieszkaniowej Osób ze Spektrum Autyzmu połączy przestrzeń mieszkalną dla dorosłych osób w spektrum z nowoczesnym zapleczem szkoleniowo-edukacyjnym, tworząc miejsce codziennego życia, integracji i rozwoju. Centrum to ważny krok w kierunku wypełnienia luki systemowej.

Można pomóc w budowie Centrum, wpłacając darowiznę lub dołączając jako wolontariusz i współtworząc miejsce, które zmieni życie osób neuroróżnorodnych i ich rodzin. W tej chwili bardzo liczymy na wsparcie finansowe firm i przedsiębiorców, tym bardziej, że od darowizny można odliczyć do 6% od podstawy opodatkowania – apeluje przedstawicielka Fundacji Szkolnej. Taka pomoc to nie typowa akcja CSR, ale realna pomoc dla osób w spektrum i ich rodzin, poprzez którą mamy wpływ na uszczęśliwienie wielu osób. Musimy odczarować autyzm i inne formy neuroróżnorodności. Zrozumieć, że to nie jest problem, który trzeba „naprawić”, ale rzeczywistość, w której możemy wzajemnie się wspierać, uczyć i budować akceptację.

Jak wesprzeć dziecko w spektrum autyzmu na początku roku szkolnego?

Dla rodziców:

  • Przygotuj dziecko na zmiany – pokaż szkołę, , drogę do szkoły jeszcze przed rozpoczęciem roku.
  • Stwórz przewidywalną rutynę – ustal harmonogram dnia (pobudka, śniadanie, wyjście), używaj wizualnych planów.
  • Komunikuj się z nauczycielami – opowiedz o mocnych stronach i trudnościach dziecka, przekaż strategie, które się sprawdzają.
  • Wyposaż dziecko w „narzędzia wsparcia” – słuchawki wygłuszające, zabawkę sensoryczną, notes do zapisywania emocji.
  • Wspieraj regulację emocji – ucz prostych technik (oddychanie, liczenie do 10, sygnały STOP).

Dla nauczycieli i szkoły:

  • Zapoznaj się z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego i zawartymi tam zaleceniami
    dla szkoły, przygotowanymi przez specjalistów z poradni psychologiczno – pedagogicznej.
  • Zadbaj o jasną komunikację – mów wprost, unikaj ironii i niedopowiedzeń.
  • Dostosuj przestrzeń – miejsce w pierwszej ławce, mniej bodźców, możliwość przerwy w cichym kąciku.
  • Rozpoznawaj sygnały przebodźcowania – zasłanianie uszu, wycofanie, nadmierna reakcja ruchowa to nie złośliwość, lecz obrona.
  • Ustal wspólne strategie z rodzicami – spójność między domem a szkołą zwiększa poczucie bezpieczeństwa dziecka.
  • Wspieraj relacje rówieśnicze – włączaj dzieci w zabawy i projekty grupowe, tłumacz różnice
    w prosty i akceptujący sposób.

Centrum Integracji i Wspólnoty Mieszkaniowej Osób ze Spektrum Autyzmu to o unikalny projekt Sidra Fundacja Rozwoju
– organizacji powołanej w 2020 roku przez Fundację Szkolną, która od 35 lat prowadzi szkoły, wspiera edukację domową
i oferuje kompleksową pomoc psychologiczno-pedagogiczną rodzinom dzieci w spektrum autyzmu. Centrum połączy przestrzeń mieszkalną dla osób w spektrum z nowoczesnym zapleczem szkoleniowo-edukacyjnym, tworząc miejsce codziennego życia, integracji i rozwoju. Pomóż nam zbudować Centrum, wpłacając darowiznę – firmy i przedsiębiorcy mogą odliczyć do 6% od dochodu. Dołącz także jako wolontariusz i twórz z nami miejsce, które zmieni życie osób neuroróżnorodnych i ich rodzin. Więcej informacji https://sidra.org.pl

Powiązane informacje

Owoce i warzywaOwoce i warzywa
Zdrowy wybór – pomóż dziecku jeść bez...
Zamiast kontroli zbuduj relację, zadbaj o autonomię i stwórz pole...
Dziecko przed ekranem elektronicznymDziecko przed ekranem elektronicznym
Nadmiar elektroniki szkodzi rozwojowi dziecka. Jak mądrze...
Współczesny świat obfituje w ekrany. Telewizory, komputery, smartfony i tablety...
Wzrastająca liczba kontuzji u dzieci i młodzieży – jak zapobiegać urazom?Wzrastająca liczba kontuzji u dzieci i młodzieży – jak zapobiegać urazom?
Wzrastająca liczba kontuzji u dzieci i młodzieży...
Na przestrzeni lat zauważalny jest wzrost liczby kontuzji wśród dzieci...
Nowość: Michałki z Wawelu Protein kultowe cukierki z dodatkiem białkaNowość: Michałki z Wawelu Protein kultowe cukierki z dodatkiem białka
Nowość: Michałki z Wawelu Protein kultowe cukierki...
Wawel od lat z powodzeniem łączy tradycję z innowacyjnością –...
Tygryski i Halloween mTygryski i Halloween m
Straaasznie fajna impreza halloweenowa z Tygryskiem!
Straaasznie fajna impreza halloweenowa z Tygryskiem!Halloween zbliża się wielkimi krokami....
15-lecie Fundacji Wawel z Rodziną15-lecie Fundacji Wawel z Rodziną
Fundacja „Wawel z Rodziną” podsumowuje 15 lat...
Fundacja „Wawel z Rodziną” podsumowuje 15 lat działalnościRok 2024 to...
Placuszki z kaszy mannyPlacuszki z kaszy manny
Zdrowy deser? Tak – z kaszą manną...
Manna i jaglana to często wybierane przez polskie mamy kasze...
TSUE zadecyduje o przyszłości polskich kredytobiorców. Sankcja kredytu darmowego w rękach TrybunałuTSUE zadecyduje o przyszłości polskich kredytobiorców. Sankcja kredytu darmowego w rękach Trybunału
TSUE zadecyduje o przyszłości polskich kredytobiorców.
Sankcja kredytu darmowego w rękach Trybunału.Rok 2025 rozpoczyna się od...
Ilona Filianets higienistka z Medicover Stom. Fo. MSIlona Filianets higienistka z Medicover Stom. Fo. MS
Higienistka radzi: jak wybrać najlepszą pastę do...
Zakup pasty do zębów nie jest łatwym zadaniem. W sprzedaży...
Wybitni polscy uczniowie z nagrodami Outstanding Pearson Learner AwardsWybitni polscy uczniowie z nagrodami Outstanding Pearson Learner Awards
Wybitni polscy uczniowie z nagrodami Outstanding Pearson...
Rekordowe wyniki na arenie międzynarodowej – w czym polska młodzież...
33. Żywa Szopka przy Franciszkańskiej w Krakowie33. Żywa Szopka przy Franciszkańskiej w Krakowie
33. Żywa Szopka przy Franciszkańskiej – świąteczne...
Żywa Szopka w Krakowie – święta pełne kolęd, jasełek i...
Barter w cyfrowej rzeczywistości. Dlaczego warto sięgnąć po alternatywę dla płatności tradycyjnychBarter w cyfrowej rzeczywistości. Dlaczego warto sięgnąć po alternatywę dla płatności tradycyjnych
Dlaczego warto sięgnąć po alternatywę dla płatności...
Barter w cyfrowej rzeczywistości. Współczesny rynek biznesowy nieustannie poszukuje nowych sposobów...
Udostępnij znajomym

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

13 − 4 =

Mogą ci się również spodobać