Rozpoczęła się rozbudowa 1,1 km „zakopianki” w Libertowie. Prace potrwają do połowy 2027 roku. Powstanie m.in. tunel pod drogą krajową nr 7, który pozwoli na bezpieczny przejazd między dwiema częściami miejscowości. Przez cały okres prac będzie utrzymywany ruch dwoma pasami w kierunku Krakowa i Myślenic. To inwestycja, dla której zezwolenie (tzw. zrid) na początku lutego 2025 r. wydał wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar, nadając tej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.
Dzisiaj w Libertowie, na placu, który będzie zapleczem dla wykonawcy, odbył się briefing prasowy. O rozbudowie „zakopianki” opowiedzieli: sekretarz stanu
w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisław Bukowiec, wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar oraz dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział w Krakowie Maciej Ostrowski. Obecni byli także dyrektor Biura Wojewody Łukasz Krzysztofik i wójt gminy Mogilany Jerzy Przeworski.
Wyczekiwana inwestycja
– To bardzo ważny moment dla mieszkańców Libertowa. Jednocześnie jest to kolejna inwestycja dotycząca „zakopianki”. Jest realizowana w ramach planu budżetowego Ministerstwa Infrastruktury i opiewa na kwotę 150 mln zł. Ta inwestycja zapewni komfort, a przede wszystkim bezpieczeństwo. Mam nadzieję, że dzięki niej zdecydowanie zmniejszą się również korki. Bardzo dziękuję wszystkim, którzy przygotowali tę inwestycję. Dziękuję wojewodzie i jego służbom – przekazuje sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisław Bukowiec.
– Rozpoczęcie robót na „zakopiance” jest konsekwencją wydanej przeze mnie na początku lutego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej („zrid”) dla rozbudowy drogi krajowej nr 7 w miejscowościach Libertów i Gaj. Jak wskazują prowadzone pomiary, przez Libertów i Gaj w ciągu doby przejeżdża blisko 60 tys. samochodów. Ta inwestycja niesie za sobą spore zmiany szczególnie dla mieszkańców tych terenów. Wiąże się ona także z lepszą przepustowością tej części „zakopianki”, co będzie bardzo istotne dla turystów zmierzających w stronę zimowej stolicy Polski. Jestem bardzo zadowolony, że inwestor już po około dwóch tygodniach rozpoczyna prace. Liczę na szybką realizację – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
– Przebudowujemy ten odcinek, na którym widzą Państwo ten ciągnący się obok nas korek. Mamy nadzieję, że po zakończeniu prac już takiego nie będzie. Powstanie również kładka dla pieszych. Dzięki dobrej współpracy z Panem Wojewodą udało się uzyskać sprawnie „zrid”. Na tę inwestycję Ministerstwo Infrastruktury przeznaczyło 150 mln zł. Wszystkie przygotowania ze strony wykonawcy są już zakończone. Prace mają zostać wykonane do połowy 2027 roku – mówi dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Krakowie Maciej Ostrowski.
Co będzie się działo wiosną

Pierwsze prace przy rozbudowie będą związane z przygotowaniem terenu i wycinką zieleni. Następnie rozpocznie się przebudowa sieci kanalizacyjnych, wodociągowych, elektrycznych, gazowych i teletechnicznych. Będzie też poszerzana wschodnia jezdnia „zakopianki” (w kierunku Krakowa) i przylegająca do niej lokalna droga. Te prace nie będą powodowały dużych zmian w organizacji ruchu.
W połowie roku rozpocznie się budowa tunelu. Zacznie się od jego zachodniej części. Odcinek jezdni prowadzący w kierunku Myślenic będzie zamknięty, a ruch zostanie przeniesiony na jezdnię, którą dziś poruszają się samochody w kierunku Krakowa. Na tej jezdni będą trzy pasu ruchu – dwa w kierunku Myślenic oraz jeden („lewy”) w kierunku Krakowa. Ostatni, czwarty pas („prawy” w kierunku Krakowa) zostanie poprowadzony na odcinku ok. 700 m drogą lokalną biegnącą po wschodniej stronie „zakopianki”.
Zakres prac
W ramach inwestycji zlikwidowane zostanie skrzyżowanie „zakopianki” z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Pod DK7 wybudowany zostanie tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Wzdłuż trasy inwestor poprawi i uzupełni sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. Sąsiadujące z inwestycją drogi gminne i powiatowe zostaną połączone z jezdniami dodatkowymi równoległymi do „zakopianki”.
Rozbudowa DK7 w Libertowie i likwidacja świateł na skrzyżowaniu „zakopianki” z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą zwiększy przepustowość tego odcinka. Zbudowane zostaną też trzy kładki – w okolicy likwidowanego skrzyżowania, na Górze Libertowskiej oraz na granicy Libertowa i Gaju. Zastąpią one dotychczasowe przejścia dla pieszych.
Wzdłuż trasy poprawiona i uzupełniona zostanie sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. Poszerzona będzie droga łącznikowa po wschodniej stronie drogi w Libertowie i przebudowane wjazdy na posesje. Wybudowane będą również dwa ronda. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do „zakopianki” i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod trasą.
Zlikwidowane zostaną skręty w prawo z „zakopianki”, w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic). Nie będzie już możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7, a drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do „zakopianki”.
W ramach inwestycji wybudowane będą także ekrany akustyczne, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi łącznikowej pomiędzy ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie i dwa przepusty na potoku Olszynka na drogach dojazdowych.
Wykonawcą prac jest Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie. Ich koszt to prawie 150 mln zł.
Modernizacja „zakopianki”
Rozbudowa układu drogowego w Libertowie to kolejny etap konsekwentnie realizowanego przez GDDKiA – Oddział w Krakowie programu modernizacji „zakopianki” między Krakowem a Myślenicami. Jego celem jest zwiększenie przepustowości tej trasy i poprawa bezpieczeństwa – tak kierowców, jak i pieszych.
W zeszłym roku oddany został do użytku węzeł drogowy w Gaju i kładki w Mogilanach oraz Głogoczowie. Budowane są kolejne dwa węzły – w Krzyszkowicach i Myślenicach. GDDKiA przygotowuje dokumentację niezbędną do uzyskania pozwolenia na budowę następnego takiego węzła w Jaworniku.
– Prace drogowe, modernizacja i budowa dróg w Małopolsce to priorytet. Mamy świadomość, że liczba samochodów w Małopolsce rośnie. My wychodzimy naprzeciw temu wyzwaniu. To są między innymi prace na S7, to Beskidzka Droga Integracyjna. Sama „zakopianka” została poddana pracom modernizacyjnym, a kolejne inwestycje są przed nami. Chciałbym wyrazić ogromną wdzięczność wszystkim, którzy są zaangażowani w ten proces, zwłaszcza Ministerstwu Infrastruktury, reprezentowanemu dzisiaj przez Pana Wiceministra Stanisława Bukowca – podsumowuje wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
Źródło informacji o inwestycji: GDDKiA – Oddział w Krakowie